Strategie de contractare ANAP

1. Introducere

În cadrul procesului de achiziție publică, scopul principal al acestei strategii este de a asigura un cadru legal și eficient pentru derularea tuturor procedurilor de achiziție. Strategia de contractare reprezintă un document esențial care descrie pașii, procesele, și instrumentele care vor fi utilizate pentru achizițiile publice, în conformitate cu reglementările autorităților competente. Această strategie este elaborată pentru a garanta transparența, competitivitatea, și eficiența în utilizarea fondurilor publice.

2. Obiectivele Strategiei de Contractare

Strategia de contractare urmărește următoarele obiective:

  • Transparență și corectitudine: Asigurarea unui proces de achiziție publică transparent și echitabil, respectând principiile fundamentale ale dreptului public și al legislației naționale.
  • Utilizarea optimă a resurselor financiare: Gestionarea eficientă a resurselor alocate pentru proiectele de achiziții publice, obținând cel mai bun raport calitate-preț.
  • Respectarea reglementărilor ANAP: Toate procedurile de achiziție se vor desfășura în conformitate cu reglementările și ghidurile stabilite de Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP).
  • Inovație și performanță: Identificarea soluțiilor inovative care pot contribui la îmbunătățirea eficienței procesului de achiziție și la creșterea performanței organizației contractante.

3. Scopul Achiziției

În această secțiune se vor detalia tipurile de produse, servicii sau lucrări care urmează să fie achiziționate, inclusiv necesitățile specifice care justifică achiziția. De asemenea, va fi specificat impactul achizițiilor asupra proiectelor și obiectivelor organizației.

  • Produse/Servicii/Lucrări: Detalierea acestora în funcție de necesitățile și obiectivele instituției.
  • Motivația achiziției: Justificarea achiziției pe baza nevoii specifice identificate.

4. Cadrul Legal al Achizițiilor Publice

Achizițiile publice vor respecta întocmai prevederile legislației naționale și europene, în special Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, și directivele Uniunii Europene aplicabile. De asemenea, toate procedurile vor respecta reglementările ANAP, care oferă orientări clare privind modul de desfășurare a licitațiilor publice, evaluarea ofertelor, atribuirea contractelor și executarea acestora.

  • Legislația națională: Legea 98/2016 privind achizițiile publice, OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică.
  • Reglementări ANAP: Normele de aplicare ale legii achizițiilor publice, ghiduri și formulare specifice.

5. Tipuri de Proceduri de Achiziție

Pentru realizarea achizițiilor publice, vor fi alese procedurile adecvate în funcție de valoarea estimată a contractului și natura bunurilor/serviciilor/lucrărilor care urmează să fie achiziționate. Tipurile de proceduri ce pot fi aplicate sunt următoarele:

  • Licitația deschisă: Se va aplica atunci când valoarea estimată a contractului depășește pragul stabilit pentru procedurile de licitație deschisă. Acest tip de procedură garantează transparența și accesibilitatea largă a pieței.
  • Negocierea cu publicarea unui anunț de participare: Va fi utilizată în cazurile justificate, de exemplu, în cazul achizițiilor care necesită soluții tehnice inovative sau în cazul unor circumstanțe excepționale prevăzute de lege.
  • Dialogul competitiv: Se va aplica în situațiile în care soluțiile tehnice nu sunt clar definite, iar dialogul între autoritatea contractantă și operatorii economici este necesar pentru a defini soluțiile optime.
  • Achiziția directă: Poate fi utilizată pentru achiziții de mică valoare, conform reglementărilor legale în vigoare.

6. Planificarea Achizițiilor

În cadrul acestui punct, vor fi specificate termenele și etapele principale ale procesului de achiziție, inclusiv data de începere a procedurii, termenele limită de depunere a ofertelor, și termenul estimat pentru atribuirea contractului. Planificarea achizițiilor trebuie să fie corelată cu planurile de dezvoltare ale organizației și să asigure o utilizare eficientă a resurselor.

  • Calendarul achizițiilor: Definirea unor termene clare pentru fiecare etapă a procesului de achiziție, de la publicarea anunțului până la finalizarea procedurii.
  • Estimarile de costuri: Realizarea unor evaluări detaliate ale costurilor anticipate pentru fiecare achiziție, având în vedere datele istorice, studiile de piață și prognozele financiare.

7. Evaluarea Ofertelor

Evaluarea ofertelor va fi realizată conform principiilor de transparență, nediscriminare și tratament egal, în scopul identificării celei mai avantajoase oferte. Criteriile de selecție vor include, printre altele, prețul, termenii de livrare, calitatea, și sustenabilitatea oferitelor.

  • Criterii de selecție: Detalierea criteriilor specifice ce vor fi utilizate pentru evaluarea ofertelor, cum ar fi:
    • Prețul cel mai scăzut
    • Cea mai bună raportare calitate-preț
    • Criterii tehnice și economice
  • Modalitatea de evaluare: Descrierea procesului de evaluare și al factorilor care pot influența atribuirea contractului.

8. Monitorizarea și Implementarea Contractului

Monitorizarea contractelor va include evaluarea periodică a performanței furnizorilor, verificarea conformității livrărilor și serviciilor cu termenii contractuali, și ajustarea planului de achiziție în funcție de evoluțiile externe și interne.

  • Raportarea progresului: Mecanismele prin care vor fi realizate rapoartele de progres și analiza implementării fiecărui contract.
  • Evaluarea performanței: Stabilirea unor indicatori de performanță care să permită evaluarea obiectivă a furnizorilor.

9. Riscuri și Măsuri de Mitigare

Este esențială identificarea și gestionarea riscurilor asociate procesului de achiziție. Vor fi analizate posibilele riscuri legate de nerespectarea termenelor, neîndeplinirea condițiilor contractuale sau instabilitatea pieței.

  • Riscuri financiare și economice: Posibile creșteri ale prețurilor, fluctuații ale ratei de schimb.
  • Riscuri legale: Modificări ale legislației, provocări în instanță.
  • Riscuri operaționale: Defecțiuni ale echipamentelor, întârzieri în livrarea bunurilor/serviciilor.

Pentru fiecare risc identificat, vor fi stabilite măsuri specifice de mitigare.

10. Concluzii și Recomandări

Încheierea strategiei va sintetiza elementele cheie ale planului de achiziție și va oferi recomandări pentru îmbunătățirea continuă a procesului. Este important ca autoritatea contractantă să aibă o viziune clară asupra procesului de achiziție și să adopte cele mai bune practici pentru a asigura succesul în derularea achizițiilor publice.

Data completării strategiei: ____________

Semnătura responsabilului: ____________

Acest exemplu de strategie de contractare este doar un model orientativ și poate fi adaptat în funcție de specificul fiecărei instituții publice sau proiect în parte.

Chat