Capitolul I – Dispoziții generale
Art. 1 – Obiectul regulamentului
Regulamentul intern al unității ____________ reglementează organizarea și desfășurarea activităților din cadrul acesteia, stabilind norme și proceduri de comportament, drepturi și obligații ale angajaților, reglementări privind siguranța și securitatea la locul de muncă, precum și alte aspecte esențiale pentru buna funcționare a unității. Toți angajații unității trebuie să cunoască, să înțeleagă și să respecte prevederile acestui regulament.
Art. 2 – Definiții
(1) Angajat: Orice persoană angajată pe bază de contract de muncă în cadrul unității.
(2) Conducerea unității: Grupul de persoane desemnate să administreze unitatea și să ia decizii privind buna funcționare a acesteia.
(3) Loc de muncă: Oricare loc destinat desfășurării activității de către angajat, conform fișei postului.
Art. 3 – Scopul regulamentului
Scopul acestui regulament este de a asigura un cadru unitar, corect și echitabil pentru desfășurarea activităților în unitate, prin reglementarea raporturilor de muncă, promovarea unui climat de lucru respectuos și productiv, precum și protejarea intereselor angajaților și ale unității.
Capitolul II – Drepturi și obligații ale angajaților
Art. 4 – Drepturile angajaților
(1) Angajații au dreptul de a beneficia de condiții de muncă adecvate, inclusiv protecția sănătății și securității la locul de muncă.
(2) Angajații au dreptul la o remunerație corectă, în conformitate cu prevederile contractului de muncă și legislația în vigoare.
(3) Angajații au dreptul de a solicita informații relevante pentru desfășurarea activității lor, inclusiv în ceea ce privește reglementările interne, procedurile de lucru și resursele disponibile.
(4) Angajații au dreptul de a se organiza și de a participa la activități sindicale, în condițiile legii.
Art. 5 – Obligațiile angajaților
(1) Angajații sunt obligați să își îndeplinească atribuțiile de serviciu cu responsabilitate, respectând normele și procedurile stabilite de unitate.
(2) Angajații trebuie să păstreze confidențialitatea informațiilor de natură internă sau externă, de care iau cunoștință în cadrul activității lor.
(3) Angajații sunt obligați să respecte programul de lucru stabilit, precum și reglementările referitoare la absenteism, concedii și alte permisiuni legale.
(4) Angajații trebuie să respecte normele de igienă și securitate în muncă, inclusiv să participe la instruirile periodice în domeniu.
Capitolul III – Programul de lucru și absenteismul
Art. 6 – Programul de lucru
(1) Programul de lucru al unității este stabilit între orele __________ și __________, cu o pauză de masă de __________ minute.
(2) Angajații trebuie să respecte ora de începere și încheiere a programului de lucru, inclusiv în cazul telemuncii, în condițiile reglementărilor interne și ale legislației aplicabile.
Art. 7 – Absenteismul și raportarea absențelor
(1) În caz de absență de la locul de muncă, angajații sunt obligați să informeze conducerea unității, cu cel puțin __________ ore înainte de începutul programului de lucru, indicând motivul absenței.
(2) Absențele nemotivate sau excesive pot atrage măsuri disciplinare, conform prevederilor legale și ale prezentului regulament.
(3) În caz de boală, angajatul trebuie să prezinte certificat medical în termen de __________ zile de la începerea absenței.
Capitolul IV – Comportamentul și etica la locul de muncă
Art. 8 – Comportamentul profesional
(1) Angajații sunt obligați să păstreze un comportament profesional, respectuos față de colegi, superiori și orice altă persoană cu care intră în contact în cadrul activităților lor profesionale.
(2) Orice formă de discriminare, hărțuire, abuz sau violență verbală sau fizică este interzisă și va fi sancționată conform prevederilor legale și ale prezentului regulament.
Art. 9 – Conduita față de bunurile unității
(1) Angajații trebuie să aibă grijă de bunurile unității și să le folosească exclusiv în scopul îndeplinirii atribuțiilor de serviciu.
(2) Orice deteriorare, pierdere sau furt de bunuri ale unității, indiferent de natura acestora, va atrage măsuri disciplinare, inclusiv răspunderea patrimonială, după caz.
Capitolul V – Măsuri disciplinare
Art. 10 – Abateri disciplinare
(1) Abaterile disciplinare ale angajaților sunt reglementate de legea muncii și includ, printre altele, nerespectarea programului de lucru, absențele nemotivate, comportamentul neadecvat față de colegi sau superiori, precum și încălcarea normelor de securitate și sănătate în muncă.
(2) Măsurile disciplinare se aplică în funcție de gravitatea abaterii și de circumstanțele în care aceasta s-a produs.
Art. 11 – Tipuri de sancțiuni disciplinare
(1) Avertismentul scris.
(2) Reducerea salariului pe o perioadă determinată.
(3) Suspendarea contractului de muncă pe o perioadă determinată.
(4) Desfacerea disciplinară a contractului de muncă.
Capitolul VI – Confidențialitatea și protecția datelor
Art. 12 – Confidențialitatea informațiilor
(1) Angajații trebuie să păstreze confidențialitatea asupra informațiilor privind activitățile unității, clienții, furnizorii sau alte date interne sensibile.
(2) Orice divulgare neautorizată a acestor informații poate conduce la sancțiuni disciplinare și la răspundere penală, în funcție de gravitatea faptei.
Art. 13 – Protecția datelor personale
(1) Unitatea respectă legislația în vigoare privind protecția datelor personale ale angajaților și ale altor persoane implicate în activitățile sale.
(2) Angajații sunt obligați să protejeze datele personale și să le utilizeze doar în scopurile prevăzute în cadrul activităților profesionale.
Capitolul VII – Siguranța și securitatea la locul de muncă
Art. 14 – Norme de securitate și sănătate
(1) Angajații trebuie să respecte toate procedurile de securitate și sănătate în muncă stabilite de unitate și să participe la instruirile periodice în acest sens.
(2) În caz de accident de muncă, angajatul trebuie să raporteze imediat incidentul și să urmeze procedurile de raportare stabilite.
Art. 15 – Echipele de urgență
(1) Unitatea dispune de echipe de urgență care se vor ocupa de situațiile critice (incendiu, accidente, etc.) și care sunt responsabile de intervențiile imediate.
(2) Angajații trebuie să fie familiarizați cu procedurile de urgență și să participe activ la exercițiile de simulare, acolo unde acestea sunt prevăzute.
Capitolul VIII – Modificări și completări ale regulamentului
Art. 16 – Modificarea regulamentului
(1) Orice modificare sau completare a prezentului regulament va fi adusă la cunoștința angajaților prin afișare pe panoul informativ sau prin alte mijloace specifice.
(2) Modificările vor intra în vigoare după o perioadă de __________ zile lucrătoare de la notificare.
Capitolul IX – Dispoziții finale
Art. 17 – Dispoziții finale
Prezentul regulament intern este valabil de la data de __________ și se aplică tuturor angajaților unității. Orice aspect neprevăzut de regulament va fi reglementat conform legislației în vigoare.
Semnătura reprezentantului unității:
Data: ___________