Titlul Proiectului: „Ciclul vieții plantelor: De la semințe la flori”
Durata: 1 săptămână
Vârsta destinatara: 4 – 6 ani
Numărul de participanți: 20 copii
I. Justificarea Proiectului
Proiectul își propune să familiarizeze copiii cu conceptele de bază ale biologiei plantelor, punând accent pe ciclul vieții acestora. Prin activități interactive și practice, copiii vor învăța cum cresc plantele, de la stadiul de sămânță până la floare. Această temă ajută la dezvoltarea cunoștințelor despre natură, încurajând în același timp curiozitatea și explorarea.
II. Obiectivele Proiectului
- Cognitiv: Să înțeleagă etapele ciclului de viață al plantelor (sămânță, germinare, creștere, floare).
- Emoțional: Să dezvolte o atitudine de respect față de natură și față de mediul înconjurător.
- Social: Să colaboreze în grupuri pentru a realiza activitățile propuse.
- Motor: Să dezvolte abilități motrice prin activități de plantare și îngrijire a plantelor.
III. Activitățile Proiectului
Ziua 1: Introducerea în tema „Ciclul vieții plantelor”
- Activitate: Povestea „Planta care a crescut”
- Descriere: Educatorul va citi o poveste despre o sămânță care a devenit o plantă. Se va discuta despre fiecare etapă a ciclului de viață.
- Materiale: Carte ilustrată, poze cu etapele de creștere a unei plante.
Ziua 2: Observarea plantelor
- Activitate: Plimbare în natură
- Descriere: Copiii vor explora grădina/curtea grădiniței și vor observa diferite plante, identificând etapele ciclului de viață.
- Materiale: Cărți de identificare a plantelor, magnifiere.
Ziua 3: Germinarea semințelor
- Activitate: Experimentul „Germinarea semințelor”
- Descriere: Fiecare copil va planta semințe în ghivece și va învăța despre necesitățile de apă și lumină.
- Materiale: Semințe (fasole, mazăre), pământ, ghivece, apă, etichete pentru identificare.
Ziua 4: Crearea unui colaj
- Activitate: Colajul „Ciclul vieții plantelor”
- Descriere: Copiii vor crea un colaj folosind materiale naturale (frunze, flori, semințe) și vor ilustra etapele ciclului de viață al plantelor.
- Materiale: Hârtie, lipici, materiale naturale, foarfece.
Ziua 5: Îngrijirea plantelor
- Activitate: Îngrijirea plantelor
- Descriere: Copiii vor învăța să îngrijească plantele plantate anterior, discutând despre importanța apei și luminii.
- Materiale: Unghiuri de apă, stropitori.
Ziua 6: Prezentarea proiectului
- Activitate: Expoziție de plante
- Descriere: Copiii vor prezenta plantele îngrijite și colajul realizat, explicând ce au învățat.
- Materiale: Plantele crescute, colajul.
IV. Evaluare
Evaluarea va fi realizată prin observarea participării copiilor la activități și discuțiile din cadrul acestora. Educatorul va folosi un formular de evaluare care va include criterii precum:
- Implicarea activă în activități.
- Colaborarea cu colegii.
- Înțelegerea conceptelor discutate.
V. Concluzii
Proiectul „Ciclul vieții plantelor” nu doar că le oferă copiilor cunoștințe despre natură, dar le dezvoltă și abilități sociale, emoționale și motorii. Prin activități interactive și experiențe directe, copiii vor deveni mai conștienți de mediul înconjurător și vor dezvolta o dragoste pentru natură.
Acest exemplu de proiect poate fi adaptat în funcție de resursele disponibile și de interesele specifice ale copiilor din grupă. Fiecare activitate poate fi extinsă sau modificată pentru a răspunde nevoilor individuale ale copiilor.