Iată un exemplu de planificare a activităților pentru programul „Școala altfel”, care include o descriere detaliată a activităților, obiectivelor, resurselor necesare și evaluării. Planul se poate adapta în funcție de specificul clasei, resursele disponibile și tematica aleasă.
Planificare Activități „Școala altfel”
Tematica Generală: Sustenabilitate și Protecția Mediului
Obiective Generale:
- Creșterea gradului de conștientizare a elevilor privind importanța protecției mediului.
- Dezvoltarea abilităților de lucru în echipă și a spiritului de inițiativă.
- Promovarea valorilor ecologice prin activități practice și educație non-formală.
Activități Planificate:
1. Ziua Ecologică – „Curățenia de Primăvară”
- Data: Luni, 11 martie
- Durata: 4 ore
- Locație: Parc local
- Descriere: Elevii vor participa la o acțiune de curățare a unui parc din localitate, fiind împărțiți în echipe. Fiecare echipă va primi zone specifice de curățat.
- Obiective specifice:
- Sensibilizarea elevilor cu privire la poluare și importanța păstrării curățeniei în natură.
- Învățarea tehnicilor de reciclare a deșeurilor.
- Resurse necesare: Mănuși, saci pentru deșeuri, apă potabilă, pliante informative despre reciclare.
- Evaluare: Observarea implicării elevilor, cantitatea de deșeuri colectate, feedback-ul de la participanți.
2. Atelier de Reciclare Creativă
- Data: Marți, 12 martie
- Durata: 3 ore
- Locație: Sala de clasă
- Descriere: Elevii vor folosi materiale reciclabile (sticle, carton, hârtii) pentru a crea obiecte decorative sau utile. Atelierul va fi condus de un artist local specializat în reciclare.
- Obiective specifice:
- Dezvoltarea creativității și a abilităților practice ale elevilor.
- Învățarea despre importanța reciclării prin metode practice.
- Resurse necesare: Materiale reciclabile, unelte pentru tăiat și lipit, un loc pentru expunerea creațiilor.
- Evaluare: Examinarea creațiilor realizate de elevi, feedback individual și de grup.
3. Vizită la o Fabrică de Reciclare
- Data: Miercuri, 13 martie
- Durata: 5 ore (inclusiv transport)
- Locație: Fabrica de reciclare din apropiere
- Descriere: Elevii vor vizita o fabrică de reciclare pentru a observa procesul de reciclare a diferitelor materiale. Vor avea ocazia să discute cu specialiști în domeniu.
- Obiective specifice:
- Cunoașterea procesului de reciclare și a impactului său asupra mediului.
- Înțelegerea importanței gestionării deșeurilor.
- Resurse necesare: Autocar pentru transport, coordonator de grup.
- Evaluare: Chestionare de feedback post-vizită, discuții de grup despre ce au învățat.
4. Proiect „Grădina Comunității”
- Data: Joi, 14 martie
- Durata: 4 ore
- Locație: Terenul școlii
- Descriere: Elevii vor crea o grădină comunitară în curtea școlii, plantând flori, plante aromatice și legume. Activitatea va implica și educarea despre agricultură sustenabilă.
- Obiective specifice:
- Învățarea despre cultivarea plantelor și importanța biodiversității.
- Promovarea muncii în echipă și responsabilității.
- Resurse necesare: Semințe, unelte de grădinărit, apă, pliante informative despre grădinăritul ecologic.
- Evaluare: Monitorizarea creșterii plantelor, prezentarea rezultatelor la finalul anului școlar.
5. Sesiune de Conștientizare prin Teatru
- Data: Vineri, 15 martie
- Durata: 2 ore
- Locație: Sala de festivități a școlii
- Descriere: Elevii vor pregăti și prezenta piese de teatru scurte despre probleme de mediu (de exemplu, poluarea, schimbările climatice), promovând mesaje de responsabilitate ecologică.
- Obiective specifice:
- Dezvoltarea abilităților de comunicare și exprimare artistică.
- Conștientizarea problemelor de mediu prin intermediul artei.
- Resurse necesare: Costume, scenarii, material de promovare a evenimentului.
- Evaluare: Feedback de la colegi și profesori, discuții despre mesajele transmise.
Concluzii și Evaluare Generală
La finalul săptămânii „Școala altfel”, va fi organizată o întâlnire în care elevii și profesorii vor evalua impactul activităților asupra conștientizării problemelor de mediu. Se va discuta despre lecțiile învățate și modul în care aceste activități pot influența comportamentele viitoare ale elevilor.
Resurse și Colaborări:
- Colaborarea cu ONG-uri de mediu pentru suport și expertiză.
- Implicarea părinților în activități, pentru a promova un sentiment de comunitate.
- Utilizarea rețelelor sociale pentru a răspândi informații despre activități și realizări.
Acest model de planificare poate fi adaptat și modificat în funcție de nevoile și interesele specifice ale elevilor și de resursele disponibile la nivelul școlii.