Caracterizare copil cu CES

Caracterizarea unui copil cu cerințe educaționale speciale (CES)

Nume: ___________
Data: ___________

Date de identificare:

  • Vârsta: ___________
  • Sex: ___________
  • Clasa/Școala: ___________
  • Părinți/Tutori: ___________

I. Descriere generală a copilului

____________ este un copil de _______ ani, care face parte din grupa/clasa _______ la ___________. În general, este un copil plăcut și deschis, cu o personalitate curioasă, dar cu unele dificultăți în procesul de învățare, ceea ce îl face să aibă un ritm mai lent comparativ cu colegii săi. Aceste dificultăți sunt atribuite condiției sale de copil cu cerințe educaționale speciale, ce implică un set complex de nevoi, ce necesită adaptări specifice în mediul educațional.

Este important de menționat că ____________ beneficiază de evaluări educaționale și psihologice regulate, care au fost esențiale pentru stabilirea planului educațional individualizat (PEI). În acest context, copilul urmează un program educațional adaptat, care include strategii de învățare diferențiate și suport constant din partea cadrelor didactice specializate.

II. Caracteristici cognitive și de învățare

____________ prezintă un profil cognitiv ce indică un grad moderat de dificultate în domeniul abilităților de învățare și de procesare a informațiilor. Conform evaluărilor efectuate, copilul întâmpină dificultăți în înțelegerea și memorarea conceptelor abstracte, iar sarcinile ce presupun multitasking pot genera frustrare și disconfort. Totuși, ____________ poate învăța în mod eficient prin metode vizuale și manipulabile, preferând activitățile care implică materiale educaționale tangibile, precum jocuri educaționale sau activități interactive.

De asemenea, în cadrul activităților de grup, copilul se descurcă mai bine atunci când primește îndrumare individualizată și când timpul acordat fiecărei sarcini este ajustat corespunzător. În ceea ce privește citirea și scrierea, ____________ demonstrează o capacitate de înțelegere a textelor, dar este necesar un suport continuu pentru a-l ajuta să depășească obstacolele legate de fluiditatea lecturii și de formarea propozițiilor coerente.

La nivelul abilităților matematice, copilul prezintă dificultăți în înțelegerea conceptelor abstracte, dar are un progres remarcabil atunci când se folosesc exemple concrete, numărători sau activități de manipulare a materialelor didactice (de exemplu, folosirea pieselor de joc sau a obiectelor pentru a vizualiza problemele matematice).

III. Comportament și relaționare socială

Pe plan social, ____________ este un copil care tinde să evite interacțiunile în grupurile mari, preferând să petreacă mai mult timp alături de colegii apropiați sau de cadrele didactice. Cu toate acestea, se poate integra într-un grup mic, în special atunci când activitățile sunt structurate clar și când există un mediu calm, în care se simte în siguranță. Deși nu este întotdeauna vorbitorul cel mai activ în cadrul discuțiilor de grup, el/ea poate contribui semnificativ prin observații pertinente atunci când este încurajat să participe.

În ceea ce privește comportamentele, ____________ are un comportament general adecvat, dar uneori poate manifesta reacții de anxietate în fața unor cerințe neclare sau prea complexe. De asemenea, există momente în care poate manifesta un comportament impulsiv sau poate avea dificultăți în gestionarea emoțiilor, în special în situațiile de stres. Pentru a-l susține, este esențial ca strategia educațională să includă tehnici de reglare emoțională și abordări comportamentale pozitive.

IV. Nevoi educaționale specifice și recomandări

Ținând cont de profilul cognitiv și de comportament al copilului, ____________ are nevoie de o intervenție educațională continuă și adaptată, care să includă:

  1. Strategii didactice diferențiate: Se recomandă utilizarea materialelor vizuale și interactive, reducerea cantității de informații prezentate simultan și oferirea de pauze regulate pentru a preveni oboseala mentală.
  2. Suport individualizat: În cadrul lecțiilor, este esențial ca ____________ să primească îndrumare suplimentară din partea unui cadru didactic de sprijin sau a unui specialist în educația copiilor cu CES.
  3. Sprijin emoțional și comportamental: Este important ca acesta să fie încurajat să dezvolte abilități de autoreglare a emoțiilor prin tehnici de mindfulness și strategii de gestionare a frustrărilor.
  4. Colaborare între școală și familie: Colaborarea strânsă cu părinții este esențială pentru a asigura un plan educațional coerent și pentru a evalua progresul copilului în mod continuu. Este important ca părinții să fie susținuți în aplicarea unor tehnici educaționale și comportamentale similare la domiciliu.

V. Concluzie

____________ este un copil cu un potențial considerabil de dezvoltare, însă succesul său școlar depinde în mare măsură de suportul educațional specializat și de adaptările făcute la nivelul curriculumului și al metodologiilor de predare. Colaborarea între toți factorii implicați în educația sa (cadre didactice, părinți, specialiști) va fi esențială pentru a asigura dezvoltarea optimă a copilului și integrarea sa într-un mediu educațional stimulativ și sustenabil.

Chat